El gran repte digital d’Andorra: negociar amb gegants tecnològics per no quedar enrere
Andorra continua sent líder europeu en infraestructures de telecomunicació i ha millorat en 30 dels 32 indicadors

El Govern d’Andorra ha redoblat en els darrers mesos la seva aposta per la digitalització amb un seguit de mesures que van des de l’ampliació pressupostària en ciberseguretat fins a l’arribada de serveis internacionals com Apple Pay.
L’estratègia, defensada com a “expansiva” pel cap de l’Executiu, Xavier Espot, busca no només modernitzar l’administració pública, sinó també garantir que el país pugui competir en igualtat de condicions en l’àmbit internacional.
Tanmateix, malgrat els avenços, persisteixen mancances notables en l’ecosistema digital andorrà: plataformes globals com Stripe, PayPal o Shopify continuen sense tenir una presència real al Principat, cosa que limita emprenedors i empreses locals en la seva plena integració al mercat digital global.
Més inversió i un nou lideratge ministerial
El passat mes de maig, el Govern va nomenar Marc Rossell —fins aleshores secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions— com a nou ministre de Funció Pública, Transformació Digital i Telecomunicacions. El seu paper serà clau en la negociació amb els sindicats de la funció pública, però també en la consolidació de l’estratègia digital del país.
Al juliol, l’Executiu va ampliar en 200.000 euros la partida destinada a la digitalització d’empreses, que s’havia esgotat al maig després de rebre 190 sol·licituds. En total, el pressupost va passar a 700.000 euros, un increment del 40% respecte a l’any anterior, destinat principalment a reforçar la ciberseguretat davant l’amenaça creixent dels ciberatacs. El ministre portaveu, Guillem Casal, va defensar la mesura com “un pilar fonamental per a la resiliència del país”.
La gran aposta, però, va arribar el febrer de 2025, quan es va anunciar una nova inversió de 22 milions d’euros per impulsar la digitalització tant de l’administració com de les petites i mitjanes empreses. Espot va justificar la partida com una inversió estratègica que havia de traduir-se en “resultats tangibles” per a l’economia i la ciutadania.
El Govern va presentar també els resultats del Programa de Transformació Digital 2024-2027, que confirmen el fort progrés d’Andorra en només quatre anys. Segons el balanç del Digital Economy and Society Index (DESI 2023), el Principat ja se situa per sobre de la mitjana europea en 16 dels 32 indicadors analitzats, liderant fins i tot en 6 (19%) i col·locant-se al top 10 en 15 (47%).
A més, Andorra continua sent líder europeu en infraestructures de telecomunicació i ha millorat en 30 dels 32 indicadors respecte al 2021, gràcies a una major precisió en la recollida de dades i a l’impuls en competències digitals —tant en graduats en TIC com en empreses que ofereixen formació en aquest camp. Aquest avenç reforça la idea que la digitalització de l’Administració i de les empreses locals serà clau per consolidar el progrés en el rànquing europeu.
Apple Pay, una conquesta internacional
El 29 de juliol Andorra va assolir un dels seus fites més visibles en matèria de digitalització: la incorporació del servei Apple Pay. Després d’anys de negociacions amb la tecnològica nord-americana, el país va aconseguir integrar aquesta solució de pagament, que esdevé un símbol d’homologació internacional.
“Aquest acord reflecteix la confiança de grans empreses en el mercat andorrà”, va destacar el ministre Rossell, subratllant que es tractava d’una “reivindicació històrica” que venia a reforçar la competitivitat del país.
L’arribada d’Apple Pay representa un pas important, però també evidencia les absències d’altres gegants del sector. La manca de Stripe, PayPal o un accés complet a Shopify limita les opcions d’aquells que aposten pel comerç electrònic o busquen obrir mercats digitals des d’Andorra.
Una estratègia a mig termini
En declaracions d'abril, Espot va reiterar que el Govern està “molt compromès amb l’atracció de talent, el desenvolupament de projectes innovadors i l’aposta per la tecnologia digital”.
L’estratègia busca diversificar una economia que històricament ha girat entorn del turisme i la construcció, i situar Andorra com un hub d’innovació.
L’agència Andorra Business s’encarrega de projectar aquesta visió a l’exterior, canalitzant inversions estrangeres i fomentant projectes locals basats en coneixement i digitalització. L’objectiu és clar: consolidar una economia més resilient, menys dependent de sectors tradicionals i alineada amb la transformació tecnològica global.
El repte pendent: competir en igualtat de condicions
Els avenços són innegables: més pressupost, nous acords i un marc polític compromès. No obstant això, el veritable desafiament és aconseguir que empreses i ciutadans andorrans tinguin accés a les mateixes eines que qualsevol altre país europeu.
Mentre plataformes clau de l’ecosistema digital continuïn sense estar disponibles a Andorra, la modernització quedarà incompleta. En aquest sentit, la negociació amb gegants tecnològics es converteix en una prioritat d’Estat: no es tracta únicament de digitalització administrativa, sinó de garantir que emprenedors, autònoms i companyies locals puguin competir sense desavantatges en el mercat global.