Més d’1,5 milions invertits en cinc anys per impulsar l’ecosistema en innovació
La ministra ha recordat que la voluntat del Govern és invertir un 8% en deu anys del pressupost destinat a innovació
L’Andorra Business Market ha arrancat aquest dimarts al matí amb una vintena d’start-ups inscrites, majoritàriament andorranes. Només dues provenen de l’estranger, tot i que ambdues tenen “un peu i mig al Principat”, ja que estudien establir-s’hi.
Aquesta cinquena edició evidencia un canvi de tendència clar: mentre que el primer any la major part de les empreses emergents participants procedien de fora, ara són les andorranes les que dominen l’esdeveniment. Segons dades d’Andorra Business, en aquests cinc anys s’han invertit més d’un milió i mig d’euros per impulsar i finançar les start-ups que han participat en el programa.
"Amb el temps que portem s'ha invertit més d'un milió i mig en cinc anys", ha asseverat la directora d’Andorra Business, Judit Hidalgo. "El que passa és que és una dada molt complicada de trobar perquè a vegades els acords no es fan immediatament. Moltes vegades els inversors donen consens als emprenedors perquè pivotin.
Llavors, quan ho fan i hi ha un seguiment, pot acabar amb inversió, però a vegades ens hem trobat que inversions que es van fer el primer any es van materialitzar al cap de tres anys", ha afegit Hidalgo.
Objectiu: la diversificació
L'Andorra Business Market és una iniciativa més del Govern per diversificar l'economia del país. El programa actua com un fòrum per a empreses emergents, emprenedors i inversors perquè puguin connectar i generar “sinergies que facin possible molts projectes”, ha assegurat la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge i presidenta d’Andorra Business, Conxita Marsol, durant la presentació de l'acte. "Actes com el d'avui són importants perquè donen a conèixer aquest ecosistema d'innovació que ja existeix, però que no en som conscients", ha remarcat.
Més 'start-ups'
Tot i que el nombre d'empreses emergents és semblant al dels darrers anys, sí que ha crescut el nombre de persones inscrites. Enguany, hi han participat unes 360 persones, entre creadors de start-ups que presenten projectes i inversors interessats. L’executiu ha qualificat aquesta xifra com una prova que l’esdeveniment “ja està consolidat després d’aquestes cinc edicions”. "La nostra voluntat és que es puguin internacionalitzar, que puguin trobar inversors", ha puntualitzat Marsol, que ha afegit que “al país hi ha talent i hem de potenciar-lo”.
La ministra ha recordat que la voluntat del Govern és invertir un 8% en deu anys del pressupost destinat a innovació per diversificar l'economia. "Hi ha una clara voluntat de potenciar la innovació perquè som conscients que és necessària aquesta diversificació econòmica. I aquesta diversificació necessita impuls públic, tot i que és fonamental la col·laboració de l’empresa privada", ha remarcat Marsol.
El pal de paller d'aquest pla d'innovació és el hub tecnològic que es vol instal·lar a l’antiga fàbrica de tabac CATSA. Segons Marsol, la nova infraestructura necessitarà diverses reformes per adaptar-la a les necessitats actuals. “Calculem que col·locarem la primera pedra de la reconstrucció la tardor vinent”, ha puntualitzat.
Tot i que encara queda pràcticament un any, Marsol ha restat importància al temps recordant que Andorra ja compta amb un bon ecosistema d’empreses d’innovació, amb vora seixanta empreses actives. A més, durant l’esdeveniment s’ha anunciat que aviat es publicarà un mapa interactiu d’aquestes empreses a Andorra Business i també a Andorra Recerca i Innovació. "Estem acabant d'obtenir les autoritzacions per fer-lo públic. Serà interactiu: clicaràs a sobre i veuràs quina empresa és, quanta gent hi treballa i a què es dedica", ha detallat Marsol. S'espera que es pugui consultar abans del 2026, amb l’objectiu que empresaris, emprenedors o inversors que vulguin instal·lar-se al país vegin que “ja tenim un ecosistema i que estem funcionant en l'àmbit de la innovació”.
Hidalgo ha explicat que s'han analitzat fins a 40 ecosistemes líders en digitalització, citant ciutats com Màlaga, Tallin o Seül, que van passar d’indústries tradicionals a ser referents en innovació. "Seül va passar del cultiu d'arròs a ser líder mundial en tecnologia", ha exemplificat. Segons la directora, s’ha demostrat que cada euro invertit en innovació per part del sector públic genera tres euros del sector privat. “Això vol dir que té un impacte tres vegades més gran que la inversió inicial”, ha assenyalat.
En aquest sentit, Hidalgo considera que, si en deu anys s’inverteix el 8% pressupostat, Andorra podria assolir el nivell dels països capdavanters l’any 2035. "Si fem una extrapolació, aquest model ens situaria a nivells de Seül o Noruega pel que fa a generació de diners d’innovació en el PIB, tot i que ells també evolucionaran", ha conclòs.
Notícies relacionades
Lindt abre su primera tienda en Andorra coincidiendo con el inicio de la campaña de Navidad
Las 30 propiedades de la primera fase de la nueva promoción “Vila Exclusive” se han vendido