Tots els pilots de drons a Andorra hauran de tenir certificat i assegurança
Un dels principals canvis és la modificació de classificació de les aeronaus segons les seves característiques tècniques

El Govern ha aprovat el nou Reglament d’aeronaus no tripulades, pilotades remotament, també conegudes com a drons, per garantir una operació segura, ordenada i eficient d’aquestes aeronaus dins del territori i l’espai aeri del Principat. L’executiu ho fa davant del context de creixement del seu ús en els darrers anys, tant en l’àmbit professional com en l’oci i les activitats recreatives. Aquest reglament deroga el vigent des del 2016 i harmonitza la reglamentació nacional d’acord amb la normativa europea i els seus marcatges de classe.
Un dels principals canvis és la modificació de classificació de les aeronaus segons les seves característiques tècniques i el pes màxim a l’enlairament, d’acord amb la classificació europea, i la definició de les condicions per a l’operació d’aquestes aeronaus segons el nivell de risc. En aquest punt, la nova normativa requereix la certificació del pilot i l’obligatorietat de disposar d’una assegurança per a aquells drons de més de 250 grams –uns requisits similars als existents als països veïns.
Pel que fa a la certificació del pilot, el departament competent convalidarà les autoritzacions expedides als països que formen part de l’Agència Europea de Seguritat Aèrea (EASA). Cal recordar que, fins a la data, només era necessari disposar de formació en determinats vols i categories de drons que, a causa de l’evolució de la tecnologia, han estat revisades.
El nou text també regula l’ús de l’espai aeri a través de la delimitació de zones de vol lliure, limitat i prohibit, amb una atenció especial a les àrees sensibles. En aquest sentit, el nou reglament manté, respecte a la normativa vigent fins a la data, les zones on és prohibit el vol d’aquestes aeronaus i afegeix la prohibició de volar drons als parcs naturals de la vall de Sorteny, les valls del Comapedrosa i la Vall del Madriu-Perafita-Claror, així com l’Heliport Nacional i les superficies de limitació d’obstacles declarades en els diversos helistops.
Amb aquests canvis, es reflecteix a la voluntat de la Secretaria d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat d’equilibrar el foment del desenvolupament tecnològic i econòmic associat als drons amb la protecció de l’espai públic, la seguretat ciutadana i la sostenibilitat mediambiental. Totes aquestes modificacions i les preguntes freqüents associades es podran consultar a la web de transports a partir de la publicació del Reglament al BOPA, dimecres 17 de setembre.