El Suprem condemna Ábalos a 24 anys de presó i Koldo García a 19 pel cas de les mascaretes
La sentència, la primera ferma per corrupció que afecta el Govern de Pedro Sánchez, rebaixa la pena d’Aldama
El Tribunal Suprem ha condemnat aquest dilluns l'exministre de Transports i exsecretari d'Organització del PSOE, José Luis Ábalos, a 24 anys de presó, mentre que el seu exassessor, Koldo García, haurà de complir una pena de 19 anys de presó pel conegut com a cas de les mascaretes.
La resolució també condemna l'empresari Víctor de Aldama a quatre anys i mig de presó, tot i que el tribunal ha decidit suspendre l'execució de la pena gràcies a la seva col·laboració amb la Justícia durant la investigació.
La sentència, adoptada per unanimitat pels set magistrats de la sala i considerada la primera resolució ferma d'un gran cas de corrupció que afecta l'executiu presidit per Pedro Sánchez, conclou que els tres condemnats van formar part d'una organització criminal amb un repartiment clar de funcions destinada a obtenir beneficis il·lícits aprofitant contractacions públiques durant la pandèmia de la Covid-19.
Una trama de corrupció durant la pandèmia
Segons el Suprem, ha quedat acreditat que Ábalos va afavorir interessos empresarials d'Aldama a canvi de contraprestacions econòmiques i personals.
Entre els fets provats, la sentència destaca el finançament d'un elevat nivell de vida de l'exministre, inclòs el pagament d'habitatges i altres despeses personals, així com presumptes contractacions irregulars de persones properes a l'entorn d'Ábalos en empreses públiques dependents del Ministeri de Transports.
El tribunal també dona per acreditats pagaments periòdics de 10.000 euros mensuals, contractes de lloguer amb opció de compra d'immobles a Madrid, Marbella i La Línea de la Concepción, així com gestions relacionades amb el rescat d'Air Europa i l'obtenció de llicències vinculades al sector dels hidrocarburs.
Rebaixa de pena per a Aldama
En el cas de Víctor de Aldama, la sala ha aplicat l'atenuant molt qualificada de confessió gràcies a la seva "rellevant" col·laboració amb la Justícia. Aquesta circumstància ha comportat una reducció substancial de les penes inicialment previstes i ha permès suspendre el seu ingrés a presó.
El tribunal ha condicionat aquesta suspensió al fet que no torni a delinquir, presenti informes periòdics sobre les seves activitats i compleixi treballs en benefici de la comunitat durant un any.
La resolució destaca expressament la importància de la seva col·laboració per descobrir els delictes investigats i anima altres implicats en casos de corrupció a cooperar amb la Justícia.
"Un greu deteriorament de la confiança ciutadana"
La sentència dedica una part important de la seva argumentació a l'impacte institucional de la corrupció. Els magistrats alerten que aquestes conductes provoquen un "greu deteriorament" de la confiança dels ciutadans en el sistema polític i debiliten els fonaments de l'Estat democràtic.
Segons el Suprem, els fets jutjats tenen una especial gravetat perquè van ser comesos des de les més altes instàncies del poder polític. La sala subratlla que Ábalos ocupava simultàniament els càrrecs de ministre del Govern d'Espanya i secretari d'Organització del partit que sustentava l'executiu.
Els magistrats consideren que aquest tipus de corrupció no només implica un perjudici econòmic per a les administracions públiques, sinó que també desvirtua la finalitat del poder polític, afebleix els mecanismes de control institucional i compromet la igualtat dels ciutadans davant la llei.
Ábalos i Koldo García, que es troben ingressats al centre penitenciari de Soto del Real des del novembre passat, continuaran complint condemna després d'aquesta resolució judicial.