Andorra presenta el traçat del futur Tramvalira per millorar la mobilitat urbana

David Forné ha detallat que aquest nou model modificarà la distribució dels carrils 

EFE
EFE
per l’autor La Veu Lliure
2 minuts de lectura
Publicat el dijous, 11 desembre 2025 - 13:38

El Govern d’Andorra té la intenció de convertir dues rotondes del país en turborotondes, un sistema innovador de carrils guiats que permetrà ordenar millor els fluxos de trànsit i reduir els conflictes entre vehicles, especialment en interseccions amb molt volum de circulació. Les rotondes seleccionades són Prada-Casadet i el Kilòmetre Zero, marcant la primera instal·lació d’aquest tipus al Principat.

Millora de la seguretat i la fluidesa del trànsit

El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha detallat que aquest nou model modificarà la distribució dels carrils: el carril dret permetrà trajectes directes cap a la dreta o en sentit ascendent, sense possibilitat de girar a l’esquerra. 

Segons Forné, l’objectiu és aconseguir “un trànsit més fluid i més segur”, especialment en punts amb trànsit dens i on es registren nombrosos accidents.

 

Prova pilot i futur sistema de transport segregat

La prova pilot començarà a partir del gener, un cop es pintin i senyalitzin correctament els nous circuits, i tindrà una durada de diversos mesos. Paral·lelament, el Govern ha presentat als comuns el traçat proposat pel futur sistema de transport segregat, que culminarà amb la construcció d’un tramvia, integrant la mobilitat sostenible i ordenada a Andorra.

La setmana passada, en la sessió del Consell General, el ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré, va detallar els avanços del projecte Tramvalira, la futura connexió ferroviària entre Andorra i la Seu d’Urgell

Tant el Govern andorrà com la Generalitat de Catalunya consideren clau establir aquest enllaç per reforçar els fluxos diaris de persones i mercaderies entre ambdós territoris.

El projecte, liderat per Andorra com a cap de fila dins del programa europeu POCTEFA, va ser aprovat a l’octubre del 2025 i tindrà una durada prevista de tres anys, fins al 2027, amb un confinançament del 65%. Aquesta és la primera vegada que Andorra encapçala un projecte europeu d’aquesta magnitud.

L’estudi funcional inclourà:

  • Optimització de l’oferta de transport existent.

  • Millora de l’accés a la informació per a usuaris i operadors.

  • Desenvolupament de nous enllaços fronterers i identificació dels condicionants per al sistema ferroviari.

A més, es treballarà en traçat, tipologia i dimensionament del sistema, així com les infraestructures necessàries, l’anàlisi de la demanda potencial i les eines urbanístiques per garantir la disponibilitat de terrenys.

Afegeix un comentari nou

HTML restringit

  • Etiquetes HTML permeses: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.

Notícies relacionades