Armengol alerta que la intervenció excessiva de l'administració dificulta l'estabilitat empresarial
L'expresident de l'EFA, Daniel Armengol, ha alertat dels reptes de futur dels empresaris d'Andorra
El fins a dia d'avui president de l'Empresa Familiar Andorrana, Daniel Armengol, ha assenyalat que "ara convivim amb un creixement desmesurat, un creixement que no és ni sostenible ni sostingut".
Així ho ha explicat durant la clausura del 23è Fòrum d'EFA. Segons Armengol, "la malaurada Covid del 2020 ens va crear certes dinàmiques ara són molt difícils de revertir" com ara, per exemple, que "els governs s'hagin acostumat a la intervenció dels mercats". "Ens hem acomodat que l'Estat ho faci tot, ho pagui tot", ha declarat.
Tal com ha alertat Armengol, "la resiliència sobradament reconeguda dels empresaris andorrans té límits", i "la pèrdua d'il·lusió o la falta de perspectiva n'és el límit principal".
"Propietaris es venen les terres d'aquí per invertir en immobles allà. Empresaris volen deixar de ser-ho aquí per convertir-se en rendistes més enllà", ha explicat.
Armengol ha relatat que "o creixem com a empreses, o creixem com a país, o ens anirem apagant". "No hem de permetre, però, que la intervenció excessiva de les administracions sigui un impediment major", ha conclòs.
Infraestructures de primer nivell
Ha passat ja un mes des que la direcció de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) posava sobre la taula una de les qüestions que consideren més decisives per al futur econòmic del país: la necessitat que l’aeroport Andorra–La Seu d’Urgell esdevingui punt Schengen per poder ampliar les rutes internacionals i guanyar competitivitat en un entorn cada vegada més globalitzat.
El secretari de l’EFA, Daniel Aristot; el president, Daniel Armengol; i el secretari tècnic, Joan Tomàs, van fer aquesta valoració en el marc de la presentació del XXVI Cicle de l’EFA, que tindrà lloc el 29 d’octubre i que estarà dedicat precisament al futur de la connectivitat aèria d’Andorra i al paper estratègic de l’aeroport Andorra–La Seu.
Tot i que ha passat un mes, el debat no s’ha apagat: empresaris, sectors turístics i institucions continuen analitzant quin ha de ser el posicionament d’Andorra davant un escenari europeu on la mobilitat ràpida i eficient és un factor de competitivitat determinant.
Ser punt Schengen: la clau per operar vols directes
La petició que l’aeroport pugui ser reconegut com a punt Schengen és, segons l’EFA, un requisit imprescindible per obrir noves rutes directes amb capitals i ciutats europees.
“Ser punt Schengen permetria operar vols directes amb països europeus”, insistien ara fa un mes. Aquesta possibilitat, recalquen, no només facilitaria l’arribada de visitants, sinó que també faria d’Andorra un destí més accessible per a inversors, congressos, esdeveniments internacionals i professionals que viatgen per motius laborals.
Actualment, la infraestructura només pot operar determinats tipus de vols i continua sotmesa a limitacions vinculades als controls fronterers i a la seva pròpia configuració administrativa. Convertir-la en punt Schengen implicaria coordinar esforços amb Espanya, França i les institucions europees per adequar-se als requisits de seguretat, control i certificació.
Un mes de debat intens: sectors econòmics i turístics s’alineen
Des que es va fer pública la demanda de l’EFA, diversos agents econòmics han reaccionat. El sector turístic considera que unes connexions aèries europees directes farien augmentar l’arribada de visitants de cap de setmana, estades curtes i viatgers de perfil alt.
Notícies relacionades
Lindt abre su primera tienda en Andorra coincidiendo con el inicio de la campaña de Navidad