Coopalsa nega efectes en la seva plantilla per l'aplicació de l'Entry-Exit System

Dallerès ha admès que les noves restriccions poden afectar determinats perfils laborals

ANA (I.M)
ANA (I.M)
per l’autor La Veu Lliure
3 minuts de lectura
Publicat el dimarts, 18 novembre 2025 - 13:47

El gerent de Coopalsa, Gabriel Dallerès, ha detallat com l’empresa afronta els canvis en la demanda de personal i l’impacte que pot tenir el nou sistema Entry-Exit System (EES), especialment en relació amb els treballadors temporers. Ha explicat que el disseny del nou servei de contingència per la temporada d'hivern es va iniciar el 3 de novembre, coincidint amb l’inici del moviment de personal de temporada. “El 3 de novembre es van ampliar serveis, coincidint amb l’arribada dels temporers, que és el que s’ha d’absorbir amb el disseny de servei actual”, ha assenyalat, tot indicant que finalment hi haurà una davallada dels usuaris i un "estancament" en plena temporada per la falta de temporers.

Segons Dallerès, el servei es desenvolupa en tres fases marcades pels perfils d’usuaris i l’estacionalitat. Ha recordat que els temporers vinculats als serveis de neu arriben abans que els clients, s’instal·len i comencen a treballar, i que aquesta etapa s’allarga fins al març. “Comença d’una manera irregular, a primers de novembre es belluga i va agafant intensitat fins a final de novembre. Quan comença el desembre, tothom està col·locat a punt d’esperar els clients d’hivern”, ha detallat. El cicle es tanca a partir de Sant Josep, quan disminueix el volum de turistes i temporers fins a tornar als nivells baixos del setembre.

Aquest increment progressiu de moviment serà clau per veure com els usuaris s’adapten als canvis en el servei. “S’ha de veure com reacciona, els usuaris també es van adaptant. Al principi van d’una manera, després ja veuen que poden fer algunes altres combinacions i això va canviant les xifres que anem constatant”, ha explicat.

Sobre l’impacte que pot tenir l’Entry-Exit System en la contractació de personal estranger, especialment temporer, Dallerès ha admès que les noves restriccions poden afectar determinats perfils laborals. “Això afectarà, sobretot, qui utilitza personal temporer. Però algun cop que ha fet falta també hem agafat personal temporer, no molt; nosaltres intentem agafar sempre personal per la quota ordinària. I ens afecta menys en aquest sentit”. Ha recordat que les exigències per acreditar experiència professional també s’han endurit. “Abans es demanava quatre anys d’experiència, ara se’n demanen sis”.

Tot i això, ha remarcat que Coopalsa confia menys en la contractació de temporada i aposta per estabilitzar els seus equips. “Anem contractant gent, no tot el que voldríem, però normalment ens nodrim de la quota ordinària i això afectarà més el personal temporer”. Segons el gerent, els més perjudicats podrien ser els treballadors que encadenen temporades a Andorra i després marxen a Europa, ja que l'Entry-Exit pot limitar les estades repetides. “Pot ser que siguin aquests els més afectats. Hi pot haver algun conductor, pot ser que en aquesta franja de treballadors tinguem una certa incidència, però petita en relació amb la resta”.

Dallerès ha conclòs subratllant que l’objectiu de l’empresa és mantenir personal estable i format, minimitzant la dependència de conductors temporers. “Nosaltres nodrim, si possible, de conductors que confiem que es queden i que formem; ens interessa que es quedin, que no hàgim de continuar formant nou personal conductor”, ha afirmat.

 

ANA (I.M)

Notícies relacionades