La Generalitat manté el Tramvalira en els seus plans, però el seu finançament segueix en l’aire

El Tramvalira permetria accedir a la capital andorrana evitant la carretera

NevaSport
NevaSport
per l’autor La Veu Lliure
3 minuts de lectura
Publicat el dimecres, 12 novembre 2025 - 21:39

El projecte de Tramvalira, que hauria de connectar La Seu d’Urgell amb Andorra la Vella, continua formant part dels plans ferroviaris de la Generalitat de Catalunya, tot i que la seva implementació efectiva es manté encara com una incògnita. 

Segons publica NevaSport, el projecte apareix periòdicament dins del Pla Ferroviari de Catalunya 2025-2050 com una iniciativa destinada a reforçar la vertebració territorial i la connectivitat transfronterera, però no hi ha compromisos concrets de calendari ni de finançament.

El Tramvalira permetria accedir a la capital andorrana evitant la carretera i, des d’allà, desplaçar-se fins a les estacions d’esquí sense necessitat d’utilitzar el cotxe. 

Malgrat la seva inclusió en el pla, el projecte es troba encara en fase de definició, i la Generalitat el situa dins d’un horitzó de mitjà a llarg termini, amb possibilitats que l’entrada en funcionament no es produeixi fins a mitjans de la dècada de 2040 o fins i tot al voltant del 2050, sempre que es compleixin les condicions de demanda, finançament i traçat.

Segons el Pla Ferroviari, Catalunya preveu tres grans fases d’execució: intervencions immediates de manteniment i millora de la xarxa existent fins a 2030; projectes de noves línies de mitjà termini fins a 2040; i desplegament complet de la xarxa ferroviària ampliada cap a 2050. En aquest marc, la connexió La Seu-Andorra es considera una línia futura, sense prioritat d’inversió.

Finançament pendent

Fins ara, la finançament del Tramvalira no està definit. La inversió global ferroviària a Catalunya durant els primers 25 anys del segle ha superat els 30.000 milions d’euros, repartits a parts gairebé iguals entre l’Estat espanyol i la Generalitat, però els projectes futurs com el Tramvalira no disposen encara de línia de finançament específica

Es preveu que aquest es pugui definir conjuntament amb altres administracions, amb la possible incorporació de fons europeus, estatals i autonòmics.

Malgrat la falta de compromís inversor, ja s’han fet alguns passos preliminars. D’una banda, estudis acadèmics han analitzat la viabilitat del que s’ha anomenat “tren-tram” entre la vall central d’Andorra i La Seu, amb possibles traçats, estacions i estimacions inicials de demanda i cost.

D’altra banda, el projecte ha rebut suport parcial del Programa de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra (POCTEFA), amb una resolució favorable de 329.841 euros destinada a impulsar l’estudi de viabilitat, que es pressuposta en uns 700.000 euros. El model de finançament proposat és tripartit, amb 200.000 € aportats per Andorra, 200.000 € per la Generalitat i 300.000 € per POCTEFA, només per a la fase d’anàlisi.

Un projecte encara indefinit

Encara no està definit si finalment el Tramvalira serà un tranvía convencional o un ferrocarril lleuger adaptat a l’orografia de la vall central andorrana. Tot i la seva presència recurrent en els plans ferroviaris catalans, el projecte segueix depenent de estudis de traçat, pressupost i viabilitat, i de la confirmació del finançament.

Notícies relacionades