Mas alerta dels alts costos i limitacions tècniques dels abocadors del país

La cònsol d'Encamp ha remarcat que la capacitat real d’un abocador no només depèn del volum que pot absorbir

La cònsol major d'Encamp, Laura Mas | Sergi Pérez | Consell General
La cònsol major d'Encamp, Laura Mas | Sergi Pérez | Consell General
per l’autor La Veu Lliure
2 minuts de lectura
Publicat el dimarts, 2 desembre 2025 - 17:30

Durant la compareixença conjunta dels set cònsols al Consell General, Laura Mas ha detallat els costos i les limitacions associades a la gestió dels abocadors del país.

Segons Mas, la construcció i gestió d’un abocador suposa una inversió elevada, que pot anar des d’uns 300.000 euros per un projecte inicial fins als 7 milions d’euros, com en el cas de l’abocador del Maià, si s’arriba a la fase 3 de desenvolupament. La cònsol encampedana ha subratllat que els ingressos depenen directament de les tones abocades, i sense activitat, la inversió no genera retorn. Actualment, el cost per tona és de 8,5 euros a Maià i 12,5 euros a Sant Julià.

Mas també ha exposat el volum de trànsit i operativa diària de cada abocador:

  • Maià: entre 30 i 55 camions diaris, amb un màxim puntual de 100; operatiu de maig a novembre.

  • Beixalís: entre 20 i 115 camions al dia, operatiu tot l’any; actualment tancat per haver arribat a la seva vida útil.

  • La Rabassa (Sant Julià): entre 5 i 10 camions diaris, només per terres i pedres pròpies de la parròquia; funciona de setembre a juny.

Mas ha remarcat que la capacitat real d’un abocador no només depèn del volum que pot absorbir, sinó també de l’accessibilitat i la vialitat per als vehicles de gran tonatge. Com a exemple, l’abocador de La Rabassa no pot operar amb un flux elevat de camions durant l’estiu, ja que això seria incompatible amb l’activitat turística i la seguretat dels visitants a Naturland.

En resum, la ubicació dels abocadors i la qualitat dels accessos són clau per garantir un funcionament segur, eficient i compatible amb l’entorn.

Notícies relacionades