"Estem perdent la diferència de preu que feia atractiu Andorra respecte als països veïns"

Entrevista a la presidenta d'Eix Central, Montse Rodríguez

Montse Rodríguez

4 minuts de lectura Publicat el diumenge, 7 setembre 2025 - 12:07 per l’autor La Veu Lliure

Aquest estiu, el comerç d’Andorra ha viscut una temporada marcada per l’alta afluència de visitants, però també per la pressió del mercat digital i el repte de retenir talent. 

Per analitzar l’estat actual del sector i les perspectives de futur, hem parlat amb Montse Rodríguez, presidenta de l’Associació Eix Central, que ofereix la seva visió sobre el consum, la formació laboral i les noves iniciatives comercials del país.

En l’entrevista, Rodríguez destaca la combinació de compres físiques i digitals, els nous hàbits del consumidor i la necessitat de diversificar l’oferta i aportar valor afegit. També aborda qüestions clau com la peatonalització de l’Avinguda Meritxell, l’efecte del tancament de quotes laborals i les iniciatives de formació contínua per retenir talent i millorar la competitivitat del sector.

Quina valoració feu de la activitat comercial aquesta temporada d’estiu?

Diriem que hem tingut una bona campanya dins del context economic actual.Molta alfuència de visitants especialment durant el mes d'agost, i sectors com la moda, la restauració o perfumeries han tingut resultats una mica millor que l'any passat. Tot i que tenim molt volum de visitants però el consum no creix en la mateixa mesura, i cada vegada el tiquet mitjà cada cop és més contingut.

Andorra està perdent dinamisme al comerç?

De moment no. Sí que ens preocupa perdre'l, davant de l'oferta cada vegada més gran de plataformes de venda en línea on des d'Andorra no som gens competitius. L'atractiu que teniem respecte als països veïns, en la diferència de preu l'estem perdent. El nostre repte és treballar per tenir una oferta més diversificada, millorar l'experiencia de compra, reiventar-nos i aportar valor afegit perquè el país sigui una destinació de referència per comprar. 

Molts sectors economics critiquen que cada cop més els treballadors son menys qualificats, que hauria d’intentar el país per retenir talent o formar millor els treballadors?

Cal apostar per fer formacions reglades, basades en les necessitats reals del mercat laboral. De fet, és una petició que des de l'Eix hem fet varies ocasions a l'administració. També, és fonamental s'ha d'oferir formació continua al personal, i en aquest aspecte treballem amb la Cambra de Comerç per fer formacions en línia per tal que puguin accedir tots els treballadors que ho desitjin. Esperem que tingui una bona acollida i participació. No podem deixar escapar el talent, per retenir el talent se'ls ha d'oferir salaris competitius, flexibilitat d'horaris,  reconeixement i promoció interna.

Els empresaris han mostrat el seu malestar pel tancament de quotes quina valoració feu a l’eix sobre la gestió del Govern sobre el capital humà?

És evident que el tancament de quotes ha generat dificultats per cobrir llocs de treball sobretot en la restauració, i ens agradaria tenir més flexibilitat als processos de contractació de nous empleats. També entenem que s’han de gestionar bé els fluxos laborals del país i que Govern vulgui recular i garantir un equilibri entre creixement i qualitat de vida, potser és el moment de plantejar-se quin és el model econòmic que vol Andorra. Si s'aposta per l'expansió econòmica constant això vol dir contractar treballadors de fora.

Ha canviat el perfil de consumidor amb els últims anys? Com és aquest perfil?

Sí, ha canviat molt, i també els habits de consum. Ara el consumidor combina compres físiques i digitals, està més informat, compara molt els preus, és molt més exigent. Busca molta qualitat i experiència de compra. Per tant, ja no n'hi ha prou amb el preu ara hem d'aportar valor.

Quina valoració feu de la peatonalitzar l’Avinguda Meritxell? Podria millorar l’accés am comerç cap als establiments o farà més complicat anar?

La peatonalització pot aportar molts beneficis sempre que es faci de manera consensuada i planificada. Pel comerç, una zona peatonal és molt ben valorada, ja que millora l’experiència de compra i aporta dinamisme, però cal acompanyar-la d’una bona gestió de la mobilitat i de l’aparcament perquè l’accés als establiments no es vegi perjudicat.

Afegeix un comentari nou

HTML restringit

  • Etiquetes HTML permeses: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces web i de correu electrònic es transformen en enllaços automàticament.

Notícies relacionades