Crida urgent a revisar l’Entry/Exit mentre els aeroports europeus pateixen congestions massives
Es preveu la possibilitat de vaga en els controls fronterers al Regne Unit i Espanya, fet que podria agreujar la situació
El nou Sistema d’Entrada i Sortida (EES) de l’espai Schengen està provocant problemes generals per als ciutadans britànics, que afronten esperes de fins a tres hores als controls fronterers dels aeroports en els períodes de més trànsit. Aquesta situació ha generat crides a una revisió urgent del sistema, que es va posar en funcionament el 12 d’octubre de 2025.
Impacte en aeroports europeus
La implementació progressiva del registre i la captura de dades biomètriques dels nacionals de tercers països ha incrementat els temps de processament fins a un 70%, segons ACI EUROPE. Els aeroports de França, Alemanya, Grècia, Islàndia, Itàlia, Portugal i Espanya són els més afectats, amb greus repercussions per a l’experiència dels passatgers.
El Foreign Office britànic ha advertit els viatgers que es desplacin a Espanya i altres destinacions europees durant les vacances de Nadal, recomanant tenir el passaport a mà i preparar-se davant possibles retards. A més, es preveu la possibilitat de vaga en els controls fronterers al Regne Unit i Espanya, fet que podria agreujar la situació.
Problemes operatius del EES
Entre els problemes detectats destaquen:
Caigudes regulars del sistema, que afecten la predictibilitat i fiabilitat dels controls.
Falles en la configuració i disponibilitat parcial dels kioscos d’autoservei per al registre i captura de dades biomètriques.
Tancament o indisponibilitat dels carrils automàtics de control fronterer en molts aeroports.
Falta d’una aplicació de pre-registre efectiva.
Escassetat de personal en aeroports, que reflecteix la manca de guàrdies fronterers disponibles.
Olivier Jankovec, director general d’ACI EUROPE, ha alertat: “Ja s’estan generant molèsties significatives per als viatgers i l’operativa aeroportuària es veu afectada. Si els problemes operatius no es resolen abans de gener, l’expansió del llindar de registre al 35% el 9 de gener podria causar congestió extrema i riscos de seguretat”.
Jankovec ha afegit: “Donem suport total a la implementació de l’EES, però el sistema no pot traduir-se en caos per als passatgers i els aeroports. La Comissió Europea i els Estats Schengen han d’actuar amb rapidesa si no es estabilitza a temps”.
Situació a Mallorca
A Palma de Mallorca, alguns viatgers han informat de millores puntuals: carrils dedicats per a residents no Schengen i ús de màquines biomètriques, fet que ha reduït les cues en alguns vols. Tot i això, l’experiència general continua sent caòtica durant els pics de trànsit nadalenc.
Andorra es prepara per activar l’EES a la frontera
La ministra d’Interior d’Andorra, Ester Molné, ha confirmat que Espanya activarà definitivament el sistema Entry/Exit (EES) a la frontera amb Andorra a partir de l’1 d’abril de 2026. Aquest sistema, establert per la Unió Europea, es posarà en funcionament en el tram final del calendari previst, amb l’objectiu de garantir la seguretat fronterera sense impactes negatius durant la temporada d’hivern.
Molné ha destacat que la implementació serà gradual, assegurant la continuïtat del funcionament normal del país. L’EES permetrà un control més rigorós sobre les persones que entren i surten d’Andorra i els estats de l’espai Schengen, reforçant la cooperació policial i judicial transnacional i millorant la seguretat interna del Principat.
Entre els principals beneficis, Molné ha remarcat que no s’aplicarà un control sistemàtic a tots els turistes i residents extracomunitaris, evitant possibles col·lapses. També s’està treballant en una clàusula d’adhesió que permetrà als estats no membres de la UE, com Andorra, integrar-se a l’acord de gestió de fronteres.
L’activació de l’EES implicarà adaptacions en els procediments del Servei d’Immigració d’Andorra, amb la possibilitat d’un segon filtre de seguretat que podria generar petits retards en la tramitació d’autoritzacions per a treballadors extracomunitaris. Per minimitzar l’impacte, el Govern estudiarà mecanismes d’autorització provisional que permetin una resposta més àgil a les necessitats empresarials.
Nova estratègia de contractació en origen
El cap de Govern, Xavier Espot, ha destacat la importància de reforçar la contractació en origen, que permetrà que els treballadors arribin amb contracte i una avaluació prèvia de seguretat, evitant sistemes de doble autorització. Aquesta mesura garantirà que les persones que arriben al Principat no tinguin antecedents penals i hagin superat una avaluació de seguretat estricta.
Espot ha recalcat que tant les empreses com l’administració hauran d’assumir més responsabilitat en la contractació de treballadors extracomunitaris. El Principat ja no accepta autoritzacions de residència per a persones sense visat vàlid, evitant la circulació lliure de residents amb permisos expirada o expulsats de l’espai Schengen.