Referèndum amb doble pregunta per protegir el sector financer de l’Acord amb la UE
La part financera de l’Acord serà l'última a aplicar-se per la ratificació dels estats membres
La part relativa als serveis financers de l’Acord d’Associació entre Andorra i la Unió Europea s’ha convertit en un dels elements més sensibles —i estratègics— de tot el procés negociador.
Segons fonts europees consultades, aquest bloc de l’acord està considerat pel Consell de la UE com a “part mixta”, fet que implica que no podrà entrar en vigor fins que sigui ratificat per tots els parlaments dels estats membres.
Segons el cap de Govern ,les parts que es consideraran mixtes —l’article sobre bona governança fiscal i l’article sobre inversions en cartera— representen només un percentatge molt petit del contingut total de l’acord.
Aquest detall jurídic té una conseqüència política de gran abast: la banca andorrana és un dels pocs sectors amb capacitat real per competir al mercat interior europeu, a diferència d’altres àmbits com el de les professions liberals, on els operadors del Principat difícilment podrien fer front a grans estructures empresarials de la resta de la UE.
La “joia” de l’acord, la més lenta a arribar
Precisament pel seu impacte i per afectar competències compartides entre la UE i els estats membres —com la supervisió financera, l’accés al mercat interior o la lluita contra el blanqueig de capitals—, el protocol financer requereix una ratificació completa, un procés que es pot allargar durant anys i quedar exposat a bloquejos polítics en parlaments nacionals.
Això situa Andorra davant d’un escenari delicat: la part potencialment més beneficiosa de l’acord, respecte al tema financer, seria la darrera a aplicar-se, mentre que altres capítols menys favorables podrien entrar en vigor abans si s’opta per una aplicació provisional.
El referèndum i la doble pregunta
En aquest context pren rellevància el plantejament avançat recentment pel cap de Govern, Xavier Espot, sobre la possibilitat que el referèndum inclogui dues preguntes diferenciades: una sobre el suport a l’Acord d’Associació i una altra sobre la seva aplicació provisional.
Segons aquesta lectura, que comparteixen diverses fonts comunitàries, el Govern podria buscar un “sí” polític a l’acord, reforçant-ne la legitimitat democràtica, però alhora evitar una aplicació provisional immediata que activés primer els aspectes més sensibles o menys competitius per a l’economia andorrana.
D’aquesta manera, Andorra guanyaria temps a l’espera que conclogui el procés de ratificació complet als estats membres i pugui entrar en vigor la part financera en la seva totalitat.
Afegeix un comentari nou
Notícies relacionades
Pioppo presenta al copríncep Serrano les Cartes Credencials a Andorra com a nunci apostòlic
“Ens creiem que Andorra era Andorra S.A., i ara la volen convertir en Andorra S.L."
Molné preveu tancar l’acord de gestió de fronteres amb la UE abans de final d’any
Virtus critica la proliferació de nous partits a Andorra: "ara surten com si fossin bolets"
Concòrdia sol·licita la compareixença d'Imma Tor per resoldre dubtes del sistema Entry Exit
Andorra explora mesures per atraure marques de luxe amb un IGI homologable a nivell europeu
Landry Riba assegura que l’entrada provisional de l’acord depèn del resultat del referèndum
"S’ha doblat la despesa de funcionament de l'Estat i s’ha dividit per dos la inversió real”
Concòrdia exigiria 300.000 euros com a mínim per traslladar-se com a compte propi a Andorra
Espanya demana ordenar la situació dels immigrants extracomunitaris que treballen a Andorra