Una auditoria a Afers Socials alerta que "estem davant d'un procés molt ràpid d'envelliment de la població andorrana"
El ministeri presenta els resultats de l’auditoria i destaca l’eficiència dels serveis socials

La ministra d’Afers Socials, Trini Marín, ha comparegut aquest dilluns per donar a conèixer els resultats de l’auditoria realitzada per l’empresa Antares, liderada per Joan Barrubés, sobre el funcionament del departament.
Segons ha explicat l'expert, “la llei ens obliga a fer una auditoria i això és un bon punt de partida. Hem de veure quins punts hem de millorar, igual que passa en l’àmbit sanitari o educatiu”.
L’auditoria s’ha desenvolupat seguint el mateix esquema que en anys anteriors, combinant un segon blind purament de revisió i una avaluació de les recomanacions prèvies, per tal de mesurar el grau de compliment i els avenços realitzats. A més, el ministeri va sol·licitar una avaluació específica envers els menors, per assegurar que les polítiques i serveis estiguin adaptats a les necessitats dels infants i adolescents.
Increment del pressupost i cobertura social
Durant la seva intervenció, Barrubés ha destacat que el pressupost del ministeri ha augmentat en 6 milions d’euros, amb una part significativa destinada a persones grans i famílies. Els casos de major complexitat, com els joves, han vist incrementada la despesa del 7,1% al 7,5%. Entre 2021 i 2024 s’han creat 17 noves places, i actualment el ministeri compta amb 209 professionals adscrits.
L'auditor ha subratllat la solidesa dels mecanismes de coordinació del sistema de serveis socials, amb organismes com Conava, Covass i la CAIA, així com les comissions de coordinació entre diferents entitats del Govern, que permeten un funcionament fluid i eficaç.
Temps de resposta i qualitat del servei
Pel que fa als temps de resposta, l'auditoria ha indicat que són molt ràpids en casos d’urgència, mentre que les sol·licituds no programades tenen un temps de resposta d’uns tres mesos, una xifra que “podria millorar lleugerament”. En el cas dels joves, la normativa estableix que només poden accedir als serveis aquells que tenen residència en el moment de fer la sol·licitud, tal com passa a la resta d’Europa.
Pel que fa a les persones amb discapacitat, l'informa ha remarcat que el sistema funciona correctament, amb temps de resposta àgils, mentre que en els serveis dirigits a infants i joves hi ha marge de millora. En el conjunt de prestacions socials, el 2024 es van tramitar 18.627 expedients individuals i 1.625 familiars, gairebé 20.000 en total, reflectint un creixement anual del 20% i la importància d’una atenció contínua i eficient.
Un envelliment ràpid
L'envelliment de la societat provoca "més necessitats de serveis d'atenció primària, d'atenció domicili, d'atenció de centre de dia i d'atenció residencial" que han d'anar acompanyats de més recursos per fer-hi front.
Aquesta és una de les conclusions de l’auditoria d’eficàcia i eficiència del sistema de serveis socials i sociosanitaris que la ministra d'Afers Socials, Trini Marín, ha presentat aquest dilluns a la tarda al davant de la comissió legislativa d'Afers Socials i Igualtat.
D'aquesta manera, el responsable d'Antares Consulting ha posat en relleu que entre les quatre recomanacions que emanen de la consultoria hi ha la necessitat de generalitzar l'avaluació de la satisfacció dels usuaris de serveis socials.
Reforçar la capacitat d'inspecció preventiva, ja que hi ha un pla d'inspecció, però "calen més recursos addicionals"; fer una vigilància activa de les ràtios de cobertura fixades per a l’atenció primària, l’atenció a domicili i l’atenció residencial i intensificar les polítiques proactives de prevenció per impulsar entre altres un envelliment actiu i el manteniment de l'autonomia a domicili de la gent gran.
"Estem davant d’un procés molt ràpid d’envelliment de la població andorrana, un fenomen que no és exclusiu del Principat, ja que a gairebé tots els països passa el mateix. Durant els últims deu anys, les persones que arribaven als 65 anys representaven aproximadament la meitat de les que ho faran en els propers deu anys, la qual cosa evidencia un augment significatiu de la població gran i planteja importants reptes socials i econòmics per al país", explica l'expert..
Així, l’informe confirma que, tot i els reptes derivats de l’augment de demanda i la complexitat dels casos, el departament d’Afers Socials manté un servei efectiu i ben coordinat, amb plans per reforçar l’atenció a menors i joves en els pròxims anys.
Comentaris
Afegeix un comentari nou
Notícies relacionades

Les altes pressions mantenen el temps estable, però augmentarà la nuvolositat durant el dia

Andorra Telecom prepara un salt de velocitat en la connexió a Internet abans de final d’any

Qualsevol immigrant que vulgui reagrupar haurà d'acreditar un mínim de 2.894 euros mensuals

Hope Palestina rebutja posicionar-se amb cap partit d'Andorra: "no som una extensió del PS"

tenir fills és car.