Fàbrega: “Un col·lectiu en patinet són el ‘Glovo de la droga’ a la Seu”
L'ordenança diu que els conductors de patinets elèctrics han de ser majors de 16, portar casc i disposar d’assegurança
L’Ajuntament de la Seu d’Urgell ha aprovat recentment una nova ordenança de circulació que inclou mesures específiques per als patinets elèctrics i vehicles similars. L’objectiu principal és garantir la seguretat dels vianants i donar eines als cossos de seguretat per frenar pràctiques il·legals.
Segons ha explicat Jordi Fàbrega a La Veu Lliure, la regulació neix de la constatació de situacions d’incivisme greu: “Hi ha conductors de patinets que van moltes vegades amb patinets trucats, que circulen molt ràpid i per les voreres, i poden ser un perill pels vianants, especialment per a la gent gran o persones amb problemes de mobilitat”.
Fàbrega també ha assenyalat que la normativa busca combatre un ús delictiu dels patinets: “Ens consta que hi ha un col·lectiu que els utilitza com a mitjà de transport per fer tràfic de substàncies, el que vindria a ser el que anomenem el ‘glovo de la droga’. Amb aquesta ordenança, donem eines a la policia i als Mossos per poder-los parar, identificar i comprovar si transporten substàncies il·lícites.”
El regidor ha fet referència a l’argot que es va utilitzar en la redacció de l’ordenança, amb termes com “patipollos”, combinació de “pati” i “pollo” que serveix per identificar certs conductors implicats en la venda de substàncies prohibides.
Fàbrega ha subratllat que la normativa no afectarà els usuaris responsables: “Aquella gent que fa servir els patinets de manera correcta i sense problemes no patirà cap conseqüència; al contrari, se sentiran més segurs perquè es reduirà la presència d’usuaris incívics i delictius”.
La nova ordenança estableix que els conductors de patinets elèctrics han de ser majors de 16 anys, portar casc, disposar d’assegurança de responsabilitat civil i circular sempre per la calçada i en la direcció correcta, quedant prohibit anar per voreres o zones de vianants. També queda restringit l’ús en zones limitades, com carrers del centre històric o zones reservades a vehicles de càrrega i descàrrega, i només pot haver-hi un ocupant per vehicle.
Normativa per a autocaravanes
Pel que fa a les autocaravanes, la nova ordenança prohibeix l’acampada en la via pública i limita la circulació en carrers estrets o considerats perillosos dins del nucli urbà i de Castellciutat.
També s’impedeix l’estacionament que ocupi més d’un espai en aparcaments o que envaeixi la calçada, una pràctica habitual fins ara en llocs com l’aparcament Doctor Peiró. L’Ajuntament recorda que les autocaravanes disposen d’un recinte propi amb tots els serveis necessaris, proper al centre històric i a la zona esportiva.
Campanya informativa i fase de sancions
L’alcalde, Joan Barrera, ha anunciat que en els pròxims dies es farà una bustiada a les llars del municipi per informar la ciutadania sobre la nova normativa. Posteriorment, es començarà a sancionar els infractors. La primera tinent d’alcalde, Gemma Tó, ha explicat que el redactat inicial de l’ordenança ha corregit una errada en el quadre de sancions relativa a les autocaravanes.
A més, durant el mateix ple, es va aprovar una modificació dels estatuts d’Habitatge i Urbanisme La Seu (HIULS) per garantir la seguretat jurídica de la societat municipal i reduir el risc percebut per entitats bancàries en cas de dissolució, assumint l’Ajuntament les finances com a únic soci.