Digitalitzar amb visió de país
Article d'opinió de Miquel Angel Català
Andorra fa temps que entén que el futur passa per la digitalització, especialment dins de l’Administració pública. Fins ara era una administració de paper i bolígraf (i, en determinades èpoques, havies de lidiar amb cues d’hores), una administració que no funcionava malament, però que ha decidit fer un pas endavant per igualar-se a la resta de països moderns.
En un món on la tecnologia marca el ritme del progrés, el país ha començat a fer passos ferms per modernitzar els seus serveis, simplificar tràmits i acostar l’administració al ciutadà. No és un canvi immediat ni senzill, això està clar, i segurament tampoc deu ser barat, però el que també és clar és que es tracta d’un procés imprescindible per garantir que Andorra no quedi al marge d’un escenari global cada vegada més interconnectat. El país ha d’apostar per la tecnologia per poder estar alineat amb l’exterior.
Els avenços són visibles, alguns ens arriben més tard que d’altres, però hi són. Des de la implementació de la signatura electrònica o l’Apple Pay, fins a la tramitació en línia de gestions que abans requerien hores de cues i muntanyes de papers, o, per exemple, la recentment llançada Cartera Digital, que, pel que s’ha pogut veure, promet! Totes aquestes iniciatives marquen el camí cap a una administració més àgil i propera, una administració en què no hagis de fer una hora de cua a tràmits perquè ho puguis fer des de casa, una administració adaptada al present.
Tornant a l’última novetat, la Cartera Digital ha sigut una aposta guanyadora per part del Govern, una acció que ha aconseguit el que es veu poc en política: acontentar polítics de tots els partits. Per a qui encara la desconegui, la Cartera Digital és una aplicació que permet als ciutadans portar al mòbil documents oficials com el carnet de conduir, la targeta de la CASS... Suposa un pas important cap a la digitalització dels tràmits i la reducció de la burocràcia. Tot i això, planteja reptes com la bretxa digital, la necessitat de formació ciutadana i el reconeixement internacional dels documents digitals. Però bé, mirant-ho en fred, són fets menors amb solució; esperem que ràpida...
El que s’ha de tenir present per part de l’Administració pública és que, al mateix temps que s’innova, cal treballar per trencar la bretxa digital, especialment entre la gent gran. L’Administració s’ha de digitalitzar, sí, però també ha de proporcionar totes les eines possibles a la població per tal de garantir una transició còmoda per a totes les generacions. A més, aquesta transformació digital no només ha de beneficiar la ciutadania, que evidentment ha de poder disfrutar dels avantatges de la digitalització, sinó també els funcionaris, especialment aquells que no pertanyen directament als departaments més vinculats a la digitalització, o aquells on la tasca diària és de cara al públic, perquè també puguin treballar d’una manera eficient.
La incorporació de noves eines digitals ha d’anar de la mà d’un procés de transformació cultural i organitzativa que garanteixi la formació, l’adaptació i la implicació de tot el personal administratiu. Només així, la transformació digital podrà ser realment inclusiva, eficient i sostenible en el temps.
Andorra està construint, pas a pas, una nova manera de governar-se i això, en un món cada vegada més digital, no és només una millora, és una necessitat per continuar avançant i tot i que encara queda molt camí per recórrer, la importància de digitalitzar bé l’Administració pública és ja una convicció compartida, un projecte de país.