La nova realitat dels acords Andorra-UE al novembre de 2025
Article d'opinió de Pacte Ciutadà
El Comité Econòmic i Financer dels dies 3 i 4 de novembre 2025 va acordar el text final d’unes importants modificacions de l’Acord Monetari amb Andorra.
El Consell de la Unió Europea parteix de la base que el desembre del 2023 es van finalitzar les negociacions entre la UE i Andorra que contempla la seva aplicació provisional- i, en conseqüència, el Consell preveu que la Unión Europea conclogui/apliqui l’Acord d’Associació entre la UE i Andorra i San Marino.
A partir d’aquests fonaments, amb data 28 de novembre 2025, el Consell d’Europa va prendre la Decisió següent - que traduïm/reproduïm íntegrament atesa la seva importància i claredat-:
“Per tal d'evitar duplicitats i proporcionar claredat jurídica, la Comissió va presentar una Recomanació de Decisió del Consell sobre la modificació de l'Acord Monetari amb el Principat d'Andorra i de l'Acord Monetari amb la República de San Marino. La naturalesa de la modificació proposada és purament tècnica i consisteix essencialment a traslladar alguns dels actes jurídics (principalment relacionats amb les regulacions bancàries i de lluita contra el blanqueig de capitals) de l'acord monetari als respectius acords d'associació per tal de garantir la coherència i la complementarietat entre ells i evitar solapaments en el seguiment de determinades regulacions financeres entre els Acords Monetaris i d'Associació.”
Per tant, estem davant de les notícies següents:
1- La Comissió ha consensuat amb Andorra - o simplement hauria comunicat a Andorra-, un seguit de modificacions relatives a les regulacions bancàries i lluita contra el blanqueig de capitals
2- La Comissió ha proposat al Consell de la UE, i el Consell de la UE ha acceptat, que les regulacions bancàries i contra el blanqueig de capital passin a formar part del text de l’Acord d’Associació, en lloc de formar part del text de Acord Monetari -com fins ara ha estat el cas-.
3- Recordem que qui ha estat negociant l’AA amb Andorra és la Comissió Europea. Ara resulta que la Comissió Europea ha proposat al Consell de la Unió Europea traslladar al text de l’AA la normativa que fins ara formava part del Acord Monetari. Ateses les obligacions sota l’AA i sota l’Acord Monetari, la UE hauria hagut de comunicar a Andorra aquest trasllat de normes que passaria de formar part del Acord Monetari a formar part de l’Acord d’Associació.
Aquestes notícies ens porta a la reflexió de, quan, com i amb quines garanties, la normativa sobre regulacions bancàries i sobre blanqueig de capitals passarien a ser aplicables a Andorra, atès que el Consell de la UE ha decidit -formalment- que aquestes normatives passen a formar part del AA i es queden fora del Acord Monetari.
Reflexions
a. Recordem que , a la reunió EFTA del 18 de novembre, França, Bèlgica, Luxemburg, Hongria, Països Baixos, Malta i Xipre- han manifestat que consideren que l’AA és mixt. Si la votació final del Consell de la UE confirma que l’AA és mixt, aleshores tothom sap que la ratificació del AA aniria per llarg i requeriria la ratificació als corresponents parlaments dels 27 Estats Membres, del Parlament Europeu i del Consell General d’Andorra subjecte a referèndum vinculant . En aquest cas, tota la normativa bancaria i de blanqueig quedaria en els llimbs durant anys , mentre no s’activés l’aplicació provisional del AA.
b. És ben sabut que l’aplicació provisional del AA és un mecanisme que s’activaria si San Marino ratifiqués (que ratificarà immediatament) i Andorra no s’oposés a l’aplicació provisional. Govern ha afirmat -en seu parlamentària- que no anirem a una aplicació provisional del AA per què seria incompatible amb la llei Qualificada de Tractats, que prohibeix l’aplicació provisional.
c. No tindria sentit democràtic fer una aplicació temporal sense un referèndum previ amb resultat majoritari el SI.
d. Per tant, sense aplicació provisional del AA la normativa sobre regulacions bancàries i sobre blanqueig de capitals quedaria en els llimbs. Però això no quadraria amb la decisió del Consell de la UE de bolcar la normativa bancària i de blanqueig dins del text del Acord d’Associació.
e. El Consell de la Unió Europea, no pot haver pres una Decisió com la del 28 de Novembre 2025 sabent que deixaria la normativa bancària i de blanqueig en els llimbs. Si el Consell de la Unió Europea ha pres aquesta decisió, necessàriament seria per què el Consell de la Unió Europea podria considerar dos escenaris:
i. Que l’acord no fos mixt -que fos exclusiu- i s’anés a una entrada en vigor ràpida del AA. Escenari que seria incompatible amb la posició pública expressada un nombrós grup de països a la reunió preliminar de la EFTA del 18 de Novembre.
ii. Que Andorra s’hagi compromès amb la Comissió o amb el Consell que Andorra es sotmetrà a l’aplicació provisional del AA.
Creiem necessari que les nostres autoritats informin a la ciutadania quina seria la realitat darrera aquesta important resolució del Consell de la Unió Europea.
Atès que l’únic escenari en el que tindria sentit la decisió del Consell de la UE seria que el Govern s’hagués compromès a fer una aplicació provisional del Acord d’Associació.
Posició que seria incompatible amb les garanties donades -en sentit contrari- en seu parlamentaria d’Andorra. Posició que seria incompatible amb el marc legal vigent a Andorra. Posició que no s’hauria de prendre sense disposar d’un resultat positiu al -promès- referèndum vinculant.
I ho creiem especialment necessari per què el Consell de la UE, en la Decisió del 28 de Novembre 2025 també diu clarament que “Al adoptar aquesta Decisió, el Consell de la UE donarà el mandat a la Comissió Europea de renegociar, signar i concloure l’Acord Monetari amb Andorra”. Una frase que obre moltes derivades, moltes preguntes, moltes reflexions i que implica series decisions a Andorra.