“El purisme lingüístic ens porta a un terreny il·lògic que perjudica les empreses"

Carine Montaner considera que la llei actual podria “ofegar” el teixit econòmic

Carine Montaner (AE) al Consell General | Sergi Pérez
Carine Montaner (AE) al Consell General | Sergi Pérez
por el autor La Veu Lliure
3 minutos de lectura
Publicado el Martes, 25 Noviembre 2025 - 14:38

Andorra Endavant, liderat per Carine Montaner, ha carregat amb força contra el Govern després que una empresa de publicitat rebés un avís de Política Lingüística per publicar contingut en castellà a les xarxes socials. 

Montaner considera que l’executiu —amb el suport de tota la cambra excepte el seu grup— està aplicant traves innecessàries” al sector privat en nom d’un “purisme lingüístic incoherent”.

La parlamentària remarca que la defensa del català és indispensable, però alerta que la nova llei està generant situacions absurdes per a empreses que es dirigeixen a mercats internacionals.

Segons Montaner, “la protecció del català és compatible amb el sentit comú”, i no hauria de “convertir-se en un obstacle perquè una empresa s’adapti a l’idioma del seu públic objectiu”.

Montaner alerta del risc per al teixit empresarial

Des d’Andorra Endavant consideren que la interpretació actual de la normativa pot “ofegar” el teixit econòmic. Montaner recorda que el seu grup ja havia avisat, durant la tramitació de la llei, que l’excés de rigidesa podia afectar la competitivitat del país. 

“El purisme ens porta a un terreny il·lògic que perjudica les empreses”, afirma.

La consellera també exposa la contradicció entre la normativa i la realitat d’Andorra, un país que es projecta al món sota criteris purament comercials:

Andorra Turisme comunica en anglès o francès segons el mercat. Les empreses locals han de tenir la mateixa flexibilitat”.

Montaner qualifica de “injust” que una empresa pugui ser sancionada simplement per adaptar-se al seu públic: “Penalitzar una empresa per comunicar-se en l’idioma adequat és demencial. Falta sentit comú”.

Un vídeo viral reobre el debat sobre l’aplicació de la llei

La polèmica s’ha intensificat arran del vídeo publicat per la creadora Marinhy.marketing, que va revelar que la seva agència, Pato Agency, havia rebut un avís per publicar en castellà a les xarxes socials. Segons explica, una denúncia presentada per un particular va activar l’avís de Política Lingüística, tot i que no s’ha imposat cap sanció.

La creadora defensa que utilitza el castellà perquè treballa amb clients tant d’Andorra com de fora, i que els seus vídeos sempre incorporaven subtítols en català. Tot i això, assegura que se li ha comunicat que tot contingut corporatiu hauria d’estar íntegrament en català, sense combinacions d’idiomes, fins i tot en xarxes socials d’abast internacional.

La normativa, però, no s’aplicaria als comptes personals, motiu pel qual el vídeo explicatiu sí que el pot publicar en castellà.

Sancions de fins a 60.000 euros

La nova llei preveu tres menes d’infraccions, les lleus, que impliquen a tot estirar una multa de 1.200 euros; les greus, fins a 6.000; i les molt greus, fins a 60.000. Les sancions, a més, poden obligar a retirar o modificar el rètol, el producte o el text. Si és una entitat subvencionada, l’ajut es pot reduir en cas que la infracció sigui greu o retirar-l’hi si és molt greu.

Negocis i agències demanen aclariments

El cas ha generat incertesa entre professionals del màrqueting i empreses amb audiència internacional, que reclamen criteris més clars sobre com adaptar la nova llei al món digital. Molts negocis afirmen que la interpretació actual no s’ajusta a la realitat del sector i temen possibles sancions per continguts orientats a mercats estrangers.

Notícies relacionades